Criteriile de eligibilitate a Instituţiilor Financiare Participante

Number Detalii
Category Servicii Financiare Rurale
Release date 06 oct 2014 17:00
Closing Date 09 oct 2014 17:00

Criteriile de eligibilitate

a Instituţiilor Financiare Participante

Pentru a fi selectată şi aprobată în calitate de Instituţie Financiară Participantă (IFP) – intermediar a mijloacelor împrumutului IFAD (Programului Rural de Rezilientă Economico-Climatică Inclizivă IFAD VI)Banca va corespunde continuu criteriilor stabilite după cum urmează:

I) Cerinţe generale:

1. Deţine licenţă emisă de Bănca Naţională a Moldovei privind desfăşurarea activităţii financiare;

2. Ţine evidenţa contabilă a tuturor tranzacţiilor şi operaţiunilor în conformitate cu procedurile şi standardele de contabilitate acceptate;

3. Intocmeşte dări de seamă financiare şi de contabilitate care reflectă operaţiunile şi performanţele financiare ale bancii;

4. Va efectua un audit anual independent în conformitate cu Standardele Internaţionale de Contabilitate şi Audit;

5. Va prezenta către UCIP-IFAD, iniţial şi pe toată perioada de implementare a Programului, rapoartele anuale şi cele de audit extern;

6. Va prezenta către UCIP-IFAD, pe toată perioada de implementare a Proiectului, rapoartele financiare trimestriale şi orice altă informaţie pe care UCIP-IFAD poate rezonabil să o solicite;

7. Banca este interesată şi angajată să deservească categoriile de clienţi care pot deveni beneficiari ai Programului în zonele rurale;

8. Dispune de o reţea de filiale ale băncii sale, extinsă pe întreg teritoriul republicii, care î-şi efectuează operaţiunile în mediul rural;

9. Va accepta și va transmite cererile pentru finanțare către UCIP-IFAD on-line.

II) Cerinţe referitor la standarde financiare:

1. Se conformă legislației și normativelor financiare emise de Bănca Naţională, menţine mărimea capitalului minim necesar conform exigenţelor stabilite de BNM;

2. Menţine coeficientul suficienţei capitalului ponderat la risc în mărimea stabilită de BNM plus 2 puncte procentuale;

3. Menţine reducerile pentru pierderi la credite (fondul de risc) la nivelul stabilit de BNM.

4. îndeplineşte pe deplin cerinţele Băncii Naţionale privind creditarea unei singure persoane sau a unui grup de persoane afiliate;

5. Sunt în strictă conformitate cu principiile de administrare şi contabilitate recunoscute, cu cerinţele legii şi a actelor normative emise de BNM;

6. Activitatea financiară pentru ultimii trei ani este satisfăcătoare şi rentabilitatea capitalului pentru ultimul an fiscal este pozitivă;

7. Ponderea creditelor expirate mai mult de 30 zile din portofoliul de credite al Băncii (PAR>30 zile)nu va depăşi cota de 8 la sută. Cota creditelor trecute la pierderi, pentru perioada de 12 luni, nu va depăşi 3 la sută din portofoliul total al băncii.

8. Are o poziţie valutară deschisă şi menţine limitele stabilite a poziţiei valutare deschise în conformitate cu regulamentul BNM;

9. Banca nu are datorii de credit sau de refinanţare neachitate la termen faţă de Banca Naţională sau faţă de Guvernul Moldovei.

III) Cerinţe referitor la standarde de management:

1. Consiliul Băncii, responsabil de elaborarea politicii băncii şi care exercită funcţii de supraveghere a operaţiunilor bancare, va asigura că aceastea sunt conforme practicilor acceptabile;

2. Are elaborat un plan de afaceri durabil şi actualizat, care asigură dezvoltarea instituţională şi durabilitatea băncii;

3. Exercită o politică de creditare sănătoasă. Dispune de practici eficiente de evaluare, aprobare şi monitorizare a creditelor, proceduri şi politici de estimare a riscurilor şi de recuperare a creditului;

4. Dispune de proceduri satisfăcătoare de audit şi control operaţional intern;

5. Dispune de un sistem informaţional administrativ şi de raportare, care asigură informaţie suficientă pentru acţionarii băncii şi pentru personalul administrativ, privind performanţele financiare şi generale ale băncii, inclusiv gestiunea riscurilor;

IV) Cerinţe suplimentare:

1. Banca stabileşte o unitate de personal calificat responsabil, care va fi implicat direct în evaluarea şi acordarea împrumuturilor din cadrul Programului sus-menţionat şi va activa şi ca contraparte a Ministerului Finanţelor şi a UCIP-IFAD.

Banca va fi aprobată ca intermediar a mijloacelor Împrumutului de către Comitetul pentru Supravegherea Programelor IFAD la prezentarea UCIP-IFAD, în coordonare cu Ministerul Finanţelor, cu care şi va fi semnat Acordul de Împrumut Subsidiar.

Activitatea IFPdesfăşurată în cadrul Programuluişi corespunderea ei criteriilor de eligibilitate va fi trimestrial monitorizată de Ministerul Finanţelor a Republicii Moldova / UCIP-IFAD.

V) Depunerea ofertelor

· Pachetul de documente, cu indicarea denumirii concursului la se care aplică, urmează să fie prezentat pe adresa electronică office@ifad.mdfie la adresa UCIP-IFAD: bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt, 162, et.13, oficiul 1303, nu mai târziu de 9 Octombrie 2014, ora 17:00.

· Ofertele care vor fi prezentate după expirarea termenului limită stabilit nu vor fi prezentate spre examinare Comitetului pentru Supravegherea programelor IFAD.

· Întrebări, clarificări şi precizări pot fi adresate pe adresa electronica eburlacu@ifad.md.