„Dacă reușești să obții recolte de calitate, cu siguranță poți să găsești și cumpărătorul pentru produsul tău”, spune Gheorghe Russu din satul Sturzeni, raionul Râșcani, care, alături de feciorul său, gestionează circa o mie de hectare, pe care cultivă cereale și peste 100 de hectare de livezi.
Activitatea întreprinderii a început în anul 1998, cu o suprafață mică, dar în timp s-au dezvoltat și s-au extins, totodată și-au diversificat atât sortimentul de produse, cât și soiurile cultivate. La moment, în cadrul întreprinderii Vardan Agro activează 72 de muncitori.
„Dispunem de plantații de măr atât cu soiuri mai vechi, cât și cu soiuri noi, de asemenea vișin, prun. Cultivăm și cereale. Administrăm un business familiar, astfel că împreună cu feciorul deținem peste 100 de ha de livezi. Credem că, atunci când dispui de mai multe culturi ești un pic mai asigurat și poți să-ți compensezi anumite pierderi, în situațiile când îți sunt afectate recoltele”.
Totodată, producătorul susține că creșterea mai multor culturi asigură muncitorii angajați cu activitate permanentă.
„Dacă am avea un lucru de sezon, cred că ar fi mult mai complicat ca să-i motivăm să rămână la noi, astfel că anul împrejur oamenii muncesc, pornind de la tăieri în livezi, legat, recoltat. Oamenii trebuie să-și hrănească familia tot anul, respectiv au nevoie de un salariu permanent. Chiar și așa, avem anumite probleme la capitolul forței de muncă, dar încercăm să facem față”.
Fiecare zi vine cu noi și noi provocări pentru producătorii din sectorul agricol, a menționat fermierul. Cel mai mult fiind afectați de instabilitatea de pe piața produselor absolut necesare pentru agricultură.
„Mă refer aici la combustibil, fertilizanți, material semincer, produse de uz fitosanitar, prețul cărora crește continuu. Situația este destul de paradoxală, insecticidele, la care nu au crescut prețurile, nu le mai putem aplica, iar cele pe care le putem aplica sunt foarte scumpe. Pentru a putea exporta marfă competitivă și acceptabilă pentru piața externă, trebuie să aplicăm insecticide care lasă cât mai puține reziduuri”.
La moment, pentru a exporta produsele trebuie să respecți o serie de cerințe, iată de ce Gheorghe Russu este convins că dacă produci calitativ, conform tuturor standardelor, nu mai este o problemă să identifici o piață de desfacere.
„Orice țară este în căutarea produselor calitative, sigure, conforme. În anul curent, am exportat o cantitate mică de mere în Israel, dar de obicei vindeam intermediarilor. Soiurile de mere mai vechi pe care le avem desigur că nu pot fi exportate pe altă piață decât în spațiul CSI, consumatorii din Europa nu cunosc aceste soiuri și respectiv nu le cumpără”.
Cheltuielile pentru întreținerea livezilor sunt destul de mari, atât pentru cele intensive, cât și cele superintensive. Astfel că, e mare păcatul când un an întreg muncești și în jumătate de oră grindina distruge tot ce ai în livadă, mai povestește producătorul.
O afacere de succes necesită multe investiții pe care fermieri de la noi nu întotdeauna și le pot permite. Gheorghe Russu menționează că pentru aceasta a apelat la programul UCIP IFAD.
„Din banii pe care i-am obținut de la UCIP IFAD, în cadrul Proiectului de Reziliență Rurală (4 milioane de lei), am procurat suport, irigare și plasă antigrindină. În cadrul acestui proiect am beneficiat de suport în diferite etape de dezvoltare a companiei noastre. Atunci când lucrezi cu membrii echipei UCIP IFAD există o stabilitate, o speranță că lucrurile odată începute ajung la bun sfârșit. Procesul de selectare a beneficiarilor este foarte transparent, iar pregătirea pachetului de documente nu implică un efort considerabil”.
Recolta de mere pe care a obținut-o din livada superintensivă a reușit să o comercializeze până la începutul anului 2022.
„Din păcate, în luna august, atunci când a fost grindină, merele din livezile fără plasă au fost afectate. La moment, le realizăm în cantități mici la piața locală. Încercăm să recuperăm cât de puțin din cheltuielile pe care le-am avut. Am comercializat circa 60-70% din producție încă în toamna anului trecut”.
Pandemia a afectat mult producătorii, în această perioadă vânzările au scăzut din cauza cererii reduse, dar toate aceste provocări trebuie depășite, iar lecțiile învățate trebuie aplicate pentru a ne adapta cât mai ușor și a corespunde așteptărilor pe care le au cumpărătorii, a mai spus producătorul.