“Extins” (prin relansare) Cerere de exprimare a interesului: Selectarea prestatorilor de servicii pentru acordarea asistenței tehnice (instruiri și schimb de experiență) membrilor Grupurilor de Producători

Număr 56/21 PRR
Categorie ABDS
Data lansării Iteratia 1: 14 sep 2021 10:00Iteratia 2: 05 oct 2021 10:00Iteratia 3: 15 oct 2021 10:00Iteratia 4: 25 oct 2021 10:00
Data de încheiere Iteratia 1: 05 oct 2021 10:00Iteratia 2: 15 oct 2021 10:00Iteratia 3: 25 oct 2021 10:00Iteratia 4: 05 noi 2021 10:00

Proiectul de Reziliență Rurală (PRR), finanțat de Fondul Internațional pentru Dezvoltarea Agriculturii (IFAD), implementat de către Unitatea Consolidată pentru Implementarea Programelor (UCIP IFAD), este conceput pentru a contribui la reducerea sărăciei rurale în Moldova, prin promovarea accesului către o gamă largă de servicii financiare adecvate și integrate. O atenție deosebită este atribuită dezvoltării și implementării sistemelor eficiente de conlucrare între principalele verigi ale lanțului valoric cu implementarea tehnologiilor de ultimă oră în domeniul agricol.

Pentru implementarea Proiectului au fost stabilite parteneriate de colaborare cu asociațiile de profil, și anume: AO ” Federația Națională a Crescătorilor de Ovine și Caprine pentru Carne și Lapte”; AO ”Asociația Producătorilor și Cultivatorilor de Lavanda din Moldova”; AO ”Pomușoarele Moldovei”; AO „Asociația Fermierilor – Producători de Lapte din Republica Moldova” ONG; AO „Asociația Producătorilor și Exportatorilor Strugurilor din Moldova” ONG), obiectivul acestora fiind acordarea asistenței tehnice membrilor acestora/grupurilor de producători[1] în dezvoltarea capacităților antreprenoriale și de marketing și îmbunătățirea productivității, competitivității și calității produselor și a potențialului de acces la piețele de desfacere.

În cadrul prezentului concurs, UCIP IFAD va selecta o companie sau un consorțiu de companii (în continuare Prestator), cu experiență în prestarea serviciilor de extensiune, în dezvoltarea afacerilor agricole, care va implementa activitățile, conform cerințelor înaintate, pentru membrii grupurilor de producători, create în cadrul asociațiile de profil partenere, după cum urmează:

I. Organizarea sesiunilor de instruire pentru membrii grupurilor de producători, create în cadrul asociațiilor de profil, și

II. Organizarea schimbului de experiență pentru membrii grupurilor de producători, participanții sesiunilor de instruire.

Prestatorul de servicii selectat, va organiza întrevederi cu reprezentanții UCIP IFAD și a asociațiilor de profil pentru elaborarea și coordonarea programului de instruire, stabilirea planului de acțiuni și a termenilor limită (graficului) de prezentare a activităților. În completarea procesului de instruire și pentru a asigura ca fiecare membru participant dispune de informații complete și detaliate prezentate în cadrul acestei activități, Prestatorul va elabora materialele de instruire tematice, care vor reflecta tehnologiile inovative de producere și a proceselor de implementare.

Activitățile cheie/domeniul de aplicare

Pentru realizarea obiectivelor stabilite în cadrul acestui concurs Prestatorul urmează să îndeplinească următoarele activități cheie::

I. Organizarea sesiunilor de instruire pentru membrii grupurilor de producători, create în cadrul asociațiilor de profil.

 Sesiunea de instruire va avea o durată de 4 ore astrale, care va include partea teoretică și partea practică, cu exemple demonstrative.

Numărul de participanți – total 420, câte 15 participanți în cadrul unei sesiuni/temă (28 sesiuni x 15 pers/grup).

Prestatorul va organiza în total 28 sesiuni de instruire, conform următoarelor;

1.1. Sectorul bovine, producerea laptelui – 9 sesiuni (3 teme*3 grupuri)

1.2. Sectorul ovine și caprine – 6 sesiuni (2 teme*3 grupuri)

1.3. Sectorul apicol – 3 sesiuni (1 temă*3 grupuri)

1.4. Sectorul culturi bacifere (pomușoare) – 4 sesiuni (4 teme*4 grup)

1.5. Sectorul struguri de masă – 6 sesiuni (2 teme*3grupuri)

1.1. Sesiunile de instruire pentru sectorul bovine și producerea laptelui vor include următoarele subiecte:

i. Particularitățile de creștere a bovinelor și de producere a laptelui (nutriția animalelor; măsurile de profilaxie și combatere a bolilor; activitatea sanitar-veterinară în cadrul fermelor zootehnice; importanța podotehniei; combaterea efectelor temperaturilor ridicate asupra efectivelor de animale);

ii. Managementul reproducției în fermele de vaci cu lapte (noțiuni de genetică și bonitarea animalelor);

iii. Riscurile și efectele negative asupra mediului ca urmare a activității sectorului zootehnic (măsuri de diminuare a impactului negativ, managementul gunoiului de grajd – respectarea Bunelor Practici Agricole)

1.2. Sesiunile de instruire pentru sectorul de ovine și caprine vor include următoarele subiecte:

i. Particularitățile de creștere a ovinelor și caprinelor (rasele de ovine și caprine pentru lapte si carne, particularități de creștere în funcție de rasă; prepararea și folosirea nutrețurilor; măsurile de profilaxie și combatere a bolilor; activitatea sanitar-veterinara în cadrul fermelor zootehnice; combaterea efectelor temperaturilor ridicate asupra efectivelor de animale).

ii. Riscurile și efectele negative asupra mediului ca urmare a activității sectorului zootehnic (măsuri de diminuare a impactului negativ, managementul gunoiului de grajd – respectarea Bunelor Practici Agricole)

1.3. Sesiunile de instruire pentru sectorul apicol vor include următoarele subiecte:

i. Înființarea și întreținerea unei exploatații apicole (tipul stupilor, formarea familiilor, particularități de tratament a bolilor la albini, specificul nutriției și pregătirea familiilor pentru iernare, tehnici de procesare și ambalare a mierii de albini);

1.4. Sesiunile de instruire pentru sectorul culturi bacifere (pomușoare) vor include următoarele subiecte:

i. Tehnologii de producere a căpșunului, în contextul schimbărilor climatice;

ii. Tehnologii de producere a murului, în contextul schimbărilor climatice;

iii. Tehnologii de producere a zmeurului, în contextul schimbărilor climatice;

iv. Producerea Eco a pomușoarelor (legislație, normative, certificare, etc.).

1.5. Sesiunile de instruire pentru sectorul struguri de masă vor include cel puțin următoarele subiecte:

i. Principiile de bază post-recoltare ale strugurilor de masă în stare proaspătă. Pregătirea frigiderelor pentru păstrarea strugurilor.

ii. Familiarizare cu sistemul de formare de tip ,,PERGOLA,,.

Aranjamente activității de instruire:

În vederea organizării sesiunilor de instruire, prestatorul va avea următoarele sarcini şi responsabilități:

1. Contractarea experților, corespunzător subiectelor de instruire;

2. Elaborarea agendei sesiunii de instruire cu indicarea numărului de ore, per fiecare subiect, lecțiile practice și teoretice, numele expertului;

3. Elaborarea materialelor de instruire pentru partea teoretică și cea practică, în limba română (prezentare PowerPoint, studii de caz, etc, având drept scop înțelegerea și aplicarea de către participanți a cunoștințelor dobândite în cadrul sesiunii);

4. Identificarea locului/arenda sălii de instruire;

5. Comunicarea și organizarea prezenței participanților la instruire, în comun cu asociațiile de profil ;

6. Distribuirea materialelor de instruire fiecărui participant, pe suport de hârtie (o copie) și electronic (la solicitare);

7. Asigurarea cu echipamente și mijloace necesare procesului de instruire (laptop, proiector, conexiunea on-line, utilizarea platformei Zoom (după caz), etc);

8. Asigurarea participanților cu materiale de protecție Covid 19;

9. Asigurarea participanților cu hrană (1 pauza de cafea, apă potabilă-0.5l per pers.);

10. Elaborarea testelor pentru evaluarea cunoștințelor activităților de instruire desfășurate;

11. Raportarea activităților, inclusiv fotografii per fiecare sesiune și grup.

II. Organizarea schimbului de experiență pentru membrii grupurilor de producători, participanții sesiunilor de instruire.

Prin noțiunea „schimb de experiență” se subînțelege acțiunea prin care participanții la sesiunile de instruire vor face o vizită de documentare la un alt producător din sector din Republica Moldova (vizite locale), care a demonstrat performanțe în domeniul vizat, implementează cele mai bune practici și aplică tehnologii moderne, etc.. În rezultatul schimbului de experiență participanții vor fi motivați să-și adapteze activitatea la cele mai bune practici din domeniu.

Durata unei sesiuni de schimb de experiență va fi 3 ore astrale.

Numărul de participanți –  total 50 persoane, a câte 10 persoane în cadrul unei sesiuni.

Participanți – membrii grupurilor de producători, create în cadrul asociațiilor de profil (participanți la sesiunile de instruire).

Numărul vizitelor –  total 5, inclusiv:

2.1. Sectorul bovine, producerea laptelui – 1 vizită;

2.2. Sectorul ovine și caprine – 1 vizită;

2.3. Sectorul apicol – 1 vizită;

2.4. Sectorul culturi bacifere (pomușoare) – 1 vizită;

2.5. Sectorul struguri de masă – 1 vizită;

Aranjamente pentru schimbul de experiență:

În vederea organizării schimbului de experiență prestatorul va fi responsabil de:

1. Identificarea locului vizitei (în raza a 100 km de locul de instruire);

2. Arenda mijlocului de transport, cu capacitatea de minim 20 locuri, pentru 10 persoane (cu respectarea distanței sociale);

3. Elaborarea agendei, detaliată pe subiecte cheie de discuție în cadrul vizitei;

4. Asigurarea participanților cu materiale de protecție Covid 19;

5. Elaborarea testelor pentru evaluarea cunoștințelor vizitelor;

6. Raportarea activităților, inclusiv fotografii per fiecare vizită;

       Criterii minime de eligibilitate față de Companie:

1. Persoană juridică înregistrată în Republica Moldova

2. Experiență de cel puțin 5 ani a prestatorului de servicii în implementarea  proiectelor similare:

3. Experiența în prestarea serviciilor de extensiune (seminare, schimb de experiență, consultații individuale la fața locului, vizite de studii, alte similare sarcinii, minim 3 contracte în ultimii 5 ani);

4. Experiență în prestarea serviciilor de consultanță, instruire, planificarea afacerii, altele similare sarcinii, în cadrul proiectelor de finanțare internaționale (IFAD, BM, UNDP, UN, BEI, EBRD etc.), acordate antreprenorilor din mediul rural care activează in domeniul agricol (minimum un contract similar semnat cu agențiile instituțiilor internaționale)

5. Echipă de experți cu experiență în domeniu:

5.1. Lider de echipă – responsabil de planificarea, coordonarea, implementarea, monitorizarea și raportarea activităților, (minim 5 ani de experiență);

5.2. Expert în domeniul zootehnic (sectorul bovine și producerea laptelui), responsabil de acordarea serviciilor de instruire elaborării materialelor educaționale; (minim 3 ani de experiență)

5.3. Expert în domeniul zootehnic (sectorul ovine și caprine), responsabil de acordarea serviciilor de instruire elaborării materialelor educaționale);(minim 3 ani de experiență)

5.4. Expert în domeniul apicol, responsabil de acordarea serviciilor de instruire elaborării materialelor educaționale; (minim 3 ani de experiență)

5.5. Expert în domeniul horticol (sectorul culturilor bacifere (pomușoare), responsabil de acordarea serviciilor de instruire elaborării materialelor educaționale; (minim 3 ani de experiență)

5.6. Expert în domeniul horticol (sectorul struguri de masă), responsabil de acordarea serviciilor de instruire elaborării materialelor educaționale; (minim 3 ani de experiență)

Criterii de evaluare pentru includerea în lista scurtă:

Criterii de evaluare Punctaj maxim
1. Experiența de activitate a companiei

(numărul anilor de activitate în activități similare concursului)

10
2. Experiența în prestarea serviciilor de extensiune (seminare, schimb de experiență, consultații individuale la fața locului, vizite de studii, alte similare sarcinii) (minim 3 contracte în ultimii 5 ani) 15
3. Experiență în prestarea serviciilor de consultanță, instruire, planificarea afacerii, altele similare sarcinii, în cadrul proiectelor de finanțare internaționale (IFAD, BM, UNDP, UN, BEI, EBRD etc.), acordate antreprenorilor din mediul rural care activează in domeniul agricol

(minimum un contract similar semnat cu agențiile instituțiilor internaționale)

15
4.    Echipă de experți pentru prestarea serviciilor solicitate

i.   Lider de echipă – responsabil de planificarea, coordonarea, implementarea, monitorizarea și raportarea activităților, (ani de experiență);

ii.   Expert în domeniul zootehnic (sectorul bovine și producerea laptelui), responsabil de acordarea serviciilor de instruire elaborării materialelor educaționale; (ani de experiență)

iii.   Expert în domeniul zootehnic (sectorul ovine și caprine), responsabil de acordarea serviciilor de instruire elaborării materialelor educaționale);( ani de experiență)

iv.    Expert în domeniul apicol, responsabil de acordarea serviciilor de instruire elaborării materialelor educaționale; (ani de experiență)

v.    Expert în domeniul horticol (sectorul culturilor bacifere (pomușoare), responsabil de acordarea serviciilor de instruire elaborării materialelor educaționale; (ani de experiență)

vi.    Expert în domeniul horticol (sectorul struguri de masă), responsabil de acordarea serviciilor de instruire elaborării materialelor educaționale;

(ani de experiență)

60
Total 100

Prestatorul de servicii va fi selectat in conformitate cu metoda Metoda de Selectare Bazată pe calificările consultanților (CQS) expusă in Manualul de Procurări IFAD.

Doar companiile care vor fi selectate in Lista scurtă vor fi invitate să prezinte oferta tehnică și oferta financiară.

Scrisoarea de exprimare a interesului va include informațiile care demonstrează experiența și calificarea ofertantului/lor și va fi completată conform modelului obligatoriu al Scrisorii de Exprimare a Interesului.

Scrisorile de exprimare a interesului autentificate cu semnătura persoanei responsabile și ștampila companiei vor fi transmise electronic la adresa de mai jos până la pînă la 05.10.2021, 15.10.2021  25.10.2021  05.11.2021 ora 10:00 cu mențiunea „Pentru Licitația 56/21 PRR”.

Vă mai informăm că orice modificare sau distorsionare a veridicității informațiilor prezentate în cadrul formularului de concurs poate duce la descalificarea companiei DVS.

Mai multe informații pot fi solicitate în scris la adresa indicată mai jos:

Unitatea Consolidată pentru Implementarea Programelor IFAD

Attn: Nicolae Babără, Specialist Procurări, of.  1307,

Ștefan cel Mare și Sfînt, 162,  Chișinău,

MD-2004,  Republica Moldova.

E-mail: procurement@ucipifad.md

[1] Grup de producători (GP), este grupul format în cadrul asociațiilor de profil, constituit din producători agricoli persoane fizice și/sau juridice, membri ai asociației de profil.