Concurs pentru recepționarea cererilor de grant pentru finanțarea proiectelor de infrastructură (investițiile în îmbunătățirea drumurilor rurale)

Tara: Republica Moldova

Program: Proiectul Îmbunătățirea capacităților pentru transformarea zonei rurale

Acord de finanțare: Credit IFAD nr.2000003414, grant AF nr.20000003413

PP&AWPB ref. nr./ 1.1.1.2 Total alocat 225.000 EUR pentru 3 km drum

Apel modificat la 30 iulie 2024

Termenul limită de depunere a cererilor de finanțare: deschis pentru perioada 2024-2026, până la debursarea fondurilor alocate.

Notă: Examinarea și evaluarea cererilor se va face trimestrial

TRTP finanțat de Fondul fiduciar al Fondului Internațional pentru Dezvoltarea Agricolă și Adaptarea Micilor Producători (Fondul ASAP) are ca obiectiv reducerea sărăciei și a emigrației din mediul rural prin sporirea rezilienței micilor fermieri la schimbările climatice, inclusiv finanțarea investițiilor în îmbunătățirea drumurilor rurale.

Rezultatele preconizate în urma intervenției proiectului: construcția a 3 km de drum (varianta albă) de conexiune a micilor fermieri la zonele de producție și facilitarea comercializării produselor agricole ale acestora, cu obiectivul de minim 50 mici fermieri și 75.000 EUR pentru lungimea drumului de 1 km.

Zona de implementare: – zonele rurale ale Republicii Moldova, aflate sub controlul Guvernului Republicii Moldova, inclusiv al Unității Teritoriale Autonome Găgăuzia.

Beneficiarii/Grupul client – micii fermieri, întreprinderile agricole înregistrate și care desfășoară activitatea în mediul rural.

Solicitantii: APL (Primaria) în asociere cu grupurile interesate de mici fermieri, Asociațiile Utilizatorilor de Apă (WUA), întreprinderile agricole formale la nivel de localitate.

I. Lungimea drumului poate fi divizată în mici segmente, în consecință valoarea grantului pentru fiecare propunere de proiect și numărul de beneficiari/mici fermieri (SHF) vor fi calculate proporțional cu lungimea drumului, conform formulei:
(i) Numărul minim de beneficiari per propunere de proiect:

 

 

(ii) Valoarea grantului (asigurând nr. beneficiarilor de 50 SHF pentru lungimea de 3 km) va fi limitată per propunere de proiect eligibilă și va fi calculată corespunzător, conform formulei:

II. Criterii de eligibilitate pentru solicitanți:
(i) Cererea este prezentată și sprijină în mod direct [majoritatea] micilor întreprinderi agricole și micilor fermieri [membri ai grupului solicitant].
(ii) Toți membrii grupului client se angajează să investească (cofinanțeze) suma minimă necesară din costul total al investiției, în numerar, în valoarea stabilită de Proiect;
(iii) Fiecare membru al grupului client trebuie să prelucreze în total până la 50 ha (în proprietate și închiriat); Numărul de membri ai grupului client va fi de minimum numărul calculat conform formulei indicate mai sus la litera (i);
(iv) Terenul pe care va fi construit proiectul de infrastructură trebuie să fie la balanța Autorității Publice Locale;
(v) Cererea conține o dispoziție fezabilă pentru exploatarea și întreținerea durabilă a obiectului de infrastructură: Autoritatea Publica Locala se angajează să mențină în funcțiune și să întrețină proiectul de infrastructură după construcția acestuia și să fie înregistrate la balanța acesteia;
(vi) Toți membrii grupului client, vor desfășura activitate agricolă de producție și/sau prelucrare. Activitatea va fi confirmată (prin situațiile financiare pentru ultimul an fiscal, în conformitate cu legislația în vigoare) de cel puțin 4 membri ai grupului client, restul membrilor grupului client vor prezinta o confirmare din partea APL că aceștia practică activitate agricolă și au câmpurile în apropierea sectorului în care va fi construită infrastructura.

De menționat: Fondatorii entităților Grupului client trebuie să fie diferiți (nu aceeași persoană). În cazurile în care fondatorul unei entități a grupului client este și administrator în oricare dintre alte entități a grupului client, acest lucru va fi considerat ca 1 membru al grupului client.

III. Cereri neeligibile:
(i) Cererile pentru proiecte care au un impact negativ asupra mediului;
(ii) Cererile depuse de grupul de clienți ai cărui membri nu desfășoară activitate agricolă sau nu sunt mici fermieri; Minim 4 membri din Grupul client nu pot dovedi activitatea agricolă;
(iii) Informațiile prezentate în cerere cu privire la membrii grupului client sau proiectului de infrastructură sunt incorecte, iar documentele nu sunt valabile;
(iv) Proiectul de infrastructură propus are caracter preponderent social;
(v) Contribuția minima din partea Grupului Client nu este asigurata prin procesul-verbal de la adunarea comună a grupului client si a Autorității Publice Locale.

IV. Mărimea, sursele de finanțare:
Suma Grantului: Grantul acordat de Proiectul TRTP pentru infrastructura de drumuri rurale va fi calculat conform formulei descrise la paragraful I, litera (ii) și este limitat la 225.000 EUR pentru 3 km drum, plus contribuția Guvernului (Hotărârea Guvernului nr. 246).
Important: In cazul în care solicitanții intenționează sa implementeze proiecte mai mari de infrastructura, iar suma va depăși mărimea grantului calculată, diferența va fi acoperită de beneficiari (grup client cu Autoritatea Publica Locala).

Contribuția beneficiarilor: Contribuția este stabilită de minim 25 % din costul total al lucrărilor, fără TVA, contribuția trebuie să fie doar în numerar. Din aceasta, cel puțin 25% va fi obligatoriu din sursele micilor fermieri, iar diferența poate fi asigurată din bugetul Autorității Publice Locale.

De menționat: Beneficiarii vor fi responsabili de achiziționarea serviciilor de proiectare și a autorului de supraveghere de la companiile de proiectare licențiate, care ulterior vor fi verificate de către ÎS Serviciul de Stat pentru Verificarea și Expertizarea Proiectelor și Construcțiilor. Aceasta este o contribuție suplimentară din partea beneficiarilor estimată la aproximativ 6 % din costul total al investiției, adițional față de contribuția menționată mai sus.

V. Documentele solicitate, toate documentele enumerate mai jos trebuie să fie prezentate în original:
(1) Cererea de aplicare se completează pe calculator și toate punctele sunt completate corespunzător. Cererea se semnează și se ștampilează de către reprezentantul grupului client și al Autoritatea Publice Locală;
(2) Procesul-verbal de la adunarea tuturor membrilor grupului client cu Autoritatea Publica Locală. In cadrul acestei adunări trebuie discutată decizia privind construcția proiectului de infrastructura, precum si cofinanțarea si alegerea membrului reprezentant autorizat din grupul-client;
(3) Lista participanților la adunare cu semnături (anexa 1);
(4) Lista membrilor grupului de clienți și valoarea cofinanțării (anexa 2);
(5) Procura Autorității Publice Locale;
(6) Confirmarea Autorității Publice Locale;
(7) Acordul Autorității Publice Locale privind întreținerea ulterioară a proiectului de infrastructură;
(8) Acordul de colaborare a grupului client cu Autoritatea Publică Locală;
(9) Copia autentificată a Extrasului din Registrul de stat al persoanelor juridice/gospodăriilor țărănești, pentru fiecare membru al grupului client;
(10) Extras din registrul Autorității Publice Locale privind terenurile aflate in proprietatea si/sau arendate de fiecare membru grupului client;
(11) Scrisoare de confirmare din partea altor instituții care vor cofinanța proiectul (în cazul în care se preconizează că proiectul va fi finanțat din mai multe surse);
(12) Schema de amplasare a proiectului de infrastructură (cu precizarea terenului aflat în proprietatea și/sau închiriat de fiecare membru și a numerelor cadastrale ale acestora);
(13) Argumentarea tehnico-economică cu deviz de cheltuieli;
(14) Situațiile financiare pentru ultimul an fiscal (în conformitate cu Legislația în vigoare) al fiecărei entități a grupului client (după caz);

VI. Procedura de aplicare, evaluare și aprobare:

Pasul I.
Analizați și identificați nevoile de dezvoltare a infrastructurii de irigare din comunitate ca fiind o nevoie primară de îmbunătățire și dezvoltare economică a micilor fermieri.

Pasul II.
Studiați condițiile de participare la concurs și a cerințelor de aplicare.

Pasul III.
Stabiliți o ședință de lucru a grupului de interes al micilor fermieri/întreprinderilor agricole locale (potențiali membri ai grupului client)/ Autorității Publice Locale (APL) în scopul participării la concursul de grant (inclusiv procentului de cofinanțare, desemnarea reprezentantului grupului client, etc.)

Pasul IV.
Completați Formularul de aplicare, pregătiți documente solicitate la paragraful V și prezentați la UCIP IFAD (formularul de aplicare).

Important: Grupul client / Autoritatea Publică Locală pot depune o singură cerere pe an.

Etapele de evaluare a cererii de finanțare

Cererile vor fi evaluate în două etape:

Etapa I: Screening și Pre-calificare
Cererile recepționate (formularul de aplicare și documentele solicitate la paragraful V) vor fi supuse unei examinări documentare de către Comisia de evaluare a cererilor (CEC), care va verifica prezența și conformitatea documentelor solicitate, corespunderea criteriilor de eligibilitate, integritatea informației prezentate în formularul de aplicare și va elabora o primă listă lungă de cereri pre-calificate.

Pentru precalificare, se vor respecta următoarele criterii obligatorii:
a) propunerea este prezentata de Autoritatea Publica Locala si susține direct micii fermieri si micii fermieri;
b. solicitanții (Autoritatea Publica Locala si grupul client) se angajează sa investească suma minima necesara din costul total al investiției din surse proprii;
c. propunerea conține o dispoziție fezabilă pentru exploatarea și întreținerea durabilă a instalației; și
d. infrastructura propusă este eligibilă pentru investiții în cadrul programului. Orice propunere care nu îndeplinește aceste criterii va fi respinsă.

Cererile pre-calificate incluse în listă lungă vor fi vizitate de către membrii CEC, pentru a evalua situația reală din teren. Se va verifica starea infrastructurii, conexiunile prioritare de reziliență economică și climatică, fezabilitatea lucrărilor propuse, numărul potențial de beneficiari, terenurile, statutul lor juridic, alte elemente relevante; la fel și estimările costurilor pentru lucrările propuse.
La vizita în teren, se va constata legătura dintre investiția propusă, beneficiile preconizate și justificarea comercială; va evalua dacă precondițiile tehnice (și anume, starea oricărei structuri existente legate de investiția propusă) au fost abordate corect în propunere.
În urma verificării și constatărilor în teren, va fi elaborată o listă scurtă de pre-calificare. Solicitanții pre-calificați în lista scurtă, vor depune la CPIU IFAD:
1. Studiul de fezabilitate al proiectului de investiții. Acesta va fi elaborat gratis de compania de consultanță contractată de UCIP IFAD. Studiul de fezabilitate va certifica fezabilitatea tehnică a investiției propuse, va face o estimare a bugetului/costului investiției, va determina rata internă de rentabilitate a investiției (RIR), altele.

Important: Propunerile de investiții care vor avea valoarea calculată a indicelui RIR mai mică de 10% vor fi respinse.

2. Certificatele de construcție și alte documente referitoare la materia proiectului de infrastructură (numai în cazul în care solicitanții le dețin la momentul depunerii documentelor);
3. Alte documente aditionale solicitate de CPIU IFAD, specifice proiectului de investitii.

De menționat: Solicitanții care s-au calificat pentru finanțare vor fi de asemenea notificați și informația va fi publicata pe pagina web a UCIP IFAD: https://www.ucipifad.md/

Etapa a II-a: Calificare și clasament
Propunerile de investiții pre-calificate vor fi clasate, pe baza rezultatelor studiilor de fezabilitate, utilizând sistemul de notare descris mai jos. Propunerile vor fi clasificate în ordine descrescătoare până la alocarea tuturor fondurilor disponibile pentru un anumit an.
Punctajul pentru propunerile de investiții în drumuri ruralele

Etapa a III-a: Selectarea finală
UCIP IFAD va prezenta rezultatele clasificării Comitetului de selectare și aprobare a granturilor (Comitet) pentru selectarea finală și includerea investițiilor în planul anual de lucru.

După aprobarea de către Comitet, prior decizii finale de aprobare a finanțării, Decizia Comitetului va fi trimisă către IFAD pentru examinare și avizare ”fără obiecții”.

După primirea avizului IFAD ”fără obiecții”, solicitanții cererile cărora au fost aprobate pentru finanțare vor fi invitați să semneze un contract de investiții, după modelul elaborat de UCIP IFAD.

Achiziția lucrărilor de construcție a drumului se va face de catre CPIU-IFAD, iar beneficiarul va fi obligat sa depună contribuția in numerar in contul UCIP IFAD la etapele prestabilite si înainte de semnarea contractului de construcție a drumului.

Formularul de aplicare, inclusiv documentele solicitate vor fi prezentate UCIP IFAD în original, pentru aplicare într-un plic sigilat cu indicarea obligatorie a numelui concursului, numelui beneficiarului și a datelor de contact la adresa:
mun. Chișinău bd. Ștefan cel Mare și Sfânt 162, bir.1301.

Pentru întrebări sau clarificări puteți contacta UCIP IFAD:
Tel: 022 22 30 75 Victor Cervatiuc, Specialist in dezvoltarea proiectelor de infrastructura;
Anatolie Dogotari, inginer in dezvoltarea proiectelor de infrastructură.
Email: office@ucipifad.md