**Extins 25.03.2016**Asistență tehnică acordată producătorilor de struguri, membri ai APESM, pentru anul 2016 la implementarea proiectului: ”Sporirea competitivității strugurilor de masă din Republica Moldova pe piețele internaționale”

Number 11/16/RFSADP
Category VCD
Release date 05 feb 2016 10:00
Closing Date 25 mar 2016 10:00

INTRODUCERE:
Proiectul de Servicii Financiare Rurale şi Dezvoltarea Businessului Agricol (PSFRDBA), finanţat de Fondul Internaţional pentru Dezvoltarea Agriculturii şi implementat de către Unitatea Consolidata pentru Implementarea Proiectelor IFAD, este conceput pentru a contribui la reducerea sărăciei rurale în Moldova, prin promovarea accesului către o gamă completă de servicii adecvate şi integrate financiar. O atenţie deosebită este atribuită dezvoltării şi implementării tehnologiilor performante în domeniul agricol. În această ordine de idei, Agricultura Conservativă este privită că o tehnologie performantă care va permite agricultorilor din republică nu numai sa obţine recolte stabile puţin dependente de condiţiile climaterice, dar şi a stopa procesul de degradare a solului.

DESCRIEREA ACTIVITĂȚII, SCOP ȘI ARANJAMENTE:
Schimbările geo-politice de ultimul moment şi acceptarea de către Republica Moldova a vectorului European au adus după sine noi oportunități, dar şi riscuri care pot afecta considerabil exportul și în final domeniul producerii strugurilor de masă în ansamblu pe țară. Printre cele mai importante sunt:
1. Concurența sporită din partea ţărilor europene cu tradiţii în producerea strugurilor formate de-a lungul anilor, şi care deja au o imagine pozitivă în piaţă, iar produsul lor este aşteptat de către consumatori.
2. Necesitatea sporirii inevitabile a cheltuielilor în activităţile de marketing, care nu pot fi făcute doar de un singur exportator.
3. Redirecţionarea cailor de realizare a strugurilor de la vânzările haotice, prin intermediul piețelor de produse (bazar) spre comercializarea prin intermediul lanţurilor comerciale. Acest fapt impune inevitabil necesitatea sporirii calităţii produsului finit, atât pe plan tehnologic (calități gustative, inofensivitate alimentară,etc.) cât și aspect comercial (forma și aspectul strugurelui, ambalaj, etc.) .
4. Oportunitatea oferită în accesarea pieţelor europene impune după sine necesitatea adaptării strugurilor de masă moldoveneşti la condiţii noilor piețe, şi aici: Introducerea sistemului de management a calităţii (ISO, Global GAP) etc., producerea loturilor de produs omogene şi în cantităţi suficiente pentru a asigura posibilitatea comercializării efective.

În încercarea de a analiza gradul de pregătire a sectorului producerii strugurilor de masă la condiţiile noi de comercializare a fost efectuate mai multe studii care au scos la iveală un şir de lacune, nedepăşirea cărora nu va permite dezvoltarea durabilă de viitor al sectorului produceri strugurilor de masă. Printre cele mai importante sunt:

  1. Producerea strugurilor în mare parte este concentrată în măna producătorilor mici şi mijlocii ce produc acelaşi soi utilizând diferite tehnologii de creştere – rezultat –lipsa loturilor omogene de produs.
  2. Principalii ”agro-tehnologi” pentru majoritatea producătorilor de struguri mici şi mijlocii au devenit companiile furnizoare de inputuri, care în goana după profit deseori omit factorul inofensivităţii –rezultat-loturi întregi de produs sunt declarate cu pericol pentru sănătate şi sunt re-turnate de către organele de control fitosanitar.
  3. Insuficienţa caselor de ambalare şi asocierilor de producători – rezultat – lipsa loturilor de produse ce ar satisface cerinţele de cantitate şi grafic de livrare ale lanţurilor de distribuţie şi comercializare din pieţele de desfacere.
  4. Implementarea cu eficiență redusă a strategiilor complexe de marketing: formarea unei mărci comerciale şi a unui produs nedeterminat în funcţie de calitate şi cantitate, pentru o piaţă neclară, ca mai apoi să creăm produsul propriu zis, ceea ce va asigura promovarea unui produs neomogen (în același timp, pe aceeași piață vor fi prezente partide de marfă vândute sub același ”marca comercială”, dar diferite din aspectul calității, formei, conținutului, și care inevitabil vor reduce la minim eforturile de marketing, sau ar putea crea în mintea consumatorului perceperea negativa, respingând pentru viitor dorința de a procura produsul oferit în asemenea condiții.
  5. Accentul spre tehnologiile de producere ce ar permite producerea strugurilor destinaţi reţelelor de distribuţie şi nu ”bazarurilor”. Paradoxal, dar majoritatea burselor virtuale naționale, redau preţurile ”de bazar” şi/sau prețul de raft, fără a ține cont de reglementările pieței monitorizate fapt ce duce în eroare producătorii și exportatorii. Mult mai solicitat ar fi: preţ+cerinţă de calitate a lanţurilor de distribuţie, adică preţul planificat şi previzibil.

Prin recunoașterea faptului că înlăturarea lacunelor depistate devine o soluție reală pentru a menţine şi dezvolta în continuare sectorul producerii strugurilor de masă, UCIP-IFAD în colaborare cu Asociația Producătorilor de Struguri din Republica Moldova (APESM), a iniţiat Proiectul ”Sporirea competitivității strugurilor de masă din Republica Moldova pe pieţele internaţionale.”

Scopul major al acestei activităţi este abordarea complexă a principalelor elemente din cadrul lanțului valoric (producere, recoltarea, păstrare şi comercializare), în strictă concordanţă cu cerinţele impuse de către piețele de desfacere spre care ne orientăm utilizând eficient tehnologiile de ultima oră în domeniu. Proiectul este preconizat de a fi implementat în trei perioada. Perioada iniţială 2014, Perioada de maturizare 2015-2017, şi perioada de activitate in plin 2018-2020.

În această ordine de idei Agricultura Contractuală este privită ca una din formele de lucru ce ar da posibilitatea „principalilor jucători ” ai lanţului valoric de a obţine venituri durabile în noile condiţii de lucru impuse de către pieţele de desfacere. Mobilizarea şi lucrul în comun a Producătorilor, Procesatorilor, Exportatorilor şi Finanţatorilor în baza principiilor: Transparenţă, Încredere şi Eficienţă – principii ce stau la baza Agriculturii Contractuale. Aplicarea eficientă al acestui principiu ar întări poziţiile Moldovei în pieţele de desfacere şi inevitabil ar spori bunăstarea producătorilor agricoli.

Pe durata 2014-2015, în strânsă conlucrare cu APESM, au fost selectate patru grupuri de producători, în baza cărora pe parcursul perioadei menționate a fost implementată prima faza a proiectului nominalizat. Primele rezultatele obținute și anume: (i) Cantitatea recoltată de struguri de către membrii grupurilor formate și asistate în cadrul proiectului a constituit circa 1700 tone dintre care peste optzeci la sută au fost de categoria I; (ii) în piețele UE au fost exportați primele loturi de struguri în ambalaj nou, conform cerințelor de calitate și inofensivitate; (iii) două din cele trei grupuri au fost pregătite pentru obținerea certificatului Global GAP, (iv) dacă să vorbim la nivel de exporturi către UE cantitățile strugurii exportate de către agenții economici din Republica Moldova practic au acoperit cota anuala oferită de UE în cadrul acordului de liber schimb, iar prețurile au justificat eforturile depus http://point.md/ru/novosti/ekonomika/skoljko-stoit-moldavskij-vinograd-v-razlichnih-regionah-mira

Cu toate că rezultatele obținute denotă corectitudinea eforturilor comune ale activităților UCIP-IFAD în conlucrare cu APESM, mai sunt un șir de probleme care necesită a fi rezolvate și fără de care nu vom putea vorbi în viitor de un succes confirmat în timp. Printre cele mai evidente sunt: lucrul în comun încă este privit ca o obligativitate impusă de posibilitatea de a obține finanțări adiționale și nu ca oportunitate în obținerea scopului final – comercializarea efectivă și garantată. Nu toți membrii au respectat pe deplin prevederile fișei tehnologice și recomandările experților, nu în de ajuns sa lucrat asupra tehnologiei de creștere a strugurilor ce urmează a fi comercializați în perioada ianuarie-martie (tehnologiile post-recoltare și păstrare), și nu în ultimul rând, se face evidentă necesitatea concentrării eforturilor spre activități de marketing în piețele cu potențial strategic pentru strugurii autohtoni.

Analizând rezultatele obținute, UCIP-IFAD, în anul 2016, va canaliza eforturile în următoarele direcții: (i) Continuarea asistenței directe în aplicarea corectă a tehnologiilor de producere a strugurilor conform cerințelor înaintate de către piețele de export (formă, culoare, % zahăr, inofensivitate, omogenitate, etc.) (ii) lucrul asupra creării unui brand comun cu caracteristici clare pentru exportatori și cumpărători, (iii) facilitarea cererii în piețele strategice prin activități de marketing și promovare.

SARCINI ŞI RESPONSABILITĂȚI:
În baza acestui concurs național, de către UCIP-IFAD, va fi selectată o Companie care pe durata anului 2016, va fi responsabilă pentru continuarea asistenței tehnice directe pentru membrilor grupurilor de producători în aplicarea corectă a tehnologiilor de producere a strugurilor conform cerințelor înaintate de către piețele de export.

Pentru mai multe detalii Vă rugăm să vedeți:

Termeni de referință
Anexe

CONDIȚIILE DE PREZENTARE A PACHETULUI DE DOCUMENTE:
· Pachetul de documente va include Oferta Tehnica (original și copie) şi Oferta financiară (original și copie), fiecare sigilate în plicuri separate (total 4 plicuri) şi toate împreună prezentate în plic comun, la fel sigilat. Pe toate plicurile (4+1) va fi indicată denumirea ofertantului, persoana și telefonul de contact, adresa de e-mail și denumirea concursului la care se aplică.
· Oferta va fi prezentată la adresa UCIP-IFAD: bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 162, et.13, oficiul 1303, pînă la data de 09 martie 2016 25.03.2016, ora 10:00.
· Ofertele incomplete și cele care vor fi prezentate după expirarea termenului limită stabilit nu vor fi admise la Concurs.
INFORMAȚII ADIȚIONALE:
· UCIP-IFAD este în drept de a anula licitația în orice etapă de concurs din motivul imposibilității acoperirii financiare ori din motiv de necorespundere a ofertelor la cerințele stabilite în documentele de licitație sau alte motive justificate
Pentru clarificări și concretizări scrieți pe adresa de email: office@ifad.md