Selectarea prestatorului de servicii pentru efectuarea studiului de marketing în domeniul producerii legumelor

Номер 06/16/PRRECI
Категория VCD
Дата выхода 27 янв 2016 10:00
Дата окончания 24 фев 2016 10:00
Programul Rural de Rezilienţă Economico-climatică Incluzivă (PRRECI), finanţat de Facilitatea Globală de Mediu (FGM) şi implementat de către Unitatea Consolidata pentru Implementarea Proiectelor IFAD, este conceput pentru a contribui la reducerea sărăciei rurale în Moldova, prin promovarea accesului către o gamă completă de servicii adecvate şi integrate financiare. O atenţie deosebită este atribuită dezvoltării şi implementării sistemelor de producere eficiente ca rentabilitatea, și care ar asigura conlucrare între principalele verigi ale lanţului valoric cu implementarea celor mai bune practici de lucru și tehnologii de producere. În această ordine de idei, dezvoltarea afacerilor în domeniul horticol, și în deosebi producerea legumelor, este privită ca o direcție de activitate cu un potențial sporit de piață, care fiind valorificat la justa valoare, poate contribui la atingerea obiectivelor trasate de către Program și anume reducerea sărăciei rurale în Republica Moldova și implicarea în câmpul muncii a celor mai sărace pături sociale.

Justificarea scopului de lucru
Pe parcursul ultimilor ani, UCIP-IFAD a acordat o atenție sporită dezvoltării sectorului de producere a legumelor. Suportul oferit a fost canalizat atât în acordarea asistenței financiare sub formă de credite în dezvoltarea potențialului de producere și procesare, cât și în acordarea asistenței tehnice care a avut ca scop dezvoltarea capacităților de producere prin implementarea celor mai bune practici și forme de organizare. Cu toate ca la compartimentul producere au fost obținute rezultate vizibile, și aici ne referim la utilizarea pe larg al sistemelor de irigare prin picurare, dezvoltarea sectorului de producere a legumelor în spații protejate, mărirea spectrului sortimental, disponibilitatea produselor legumicole în afara sezonului de producere, etc., la compartimentul comercializare rămânem în urmă de ritmul și aspectele specifice dictate de concurența din piață. Mai ales, acest aspect se referă la comercializarea producției legumicole prin intermediul lanțurilor comerciale existente în Republica Moldova, care în ultimul timp, capătă o amploare din ce în ce mai largă. Cu regret, cerințele înaintate de către lanțurile de magazine ca rezultat al mai multor factori (certificate, facturi, calitate, grafic de livrări, etc.) sunt greu de a fi îndeplinite de către producătorii autohtoni, de aceea vedem pe rafturile lanțurilor de magazine mai multă producție de import decât producție autohtonă.

În perioada 2013-2015 UCIP-IFAD, în cadrul componentei asistență tehnică a programului RFSDAP, accentul a fost pus în implementarea principiilor Agriculturii Contractuale în rândul producătorilor de legume, fiind reflectat prin crearea grupurilor de producători, și asistențe în implementarea tehnologiilor intensive. În așa mod producătorii au fost motivați să se asocieze în grupuri de producători pentru a satisface cerințele de cantitate, calitate si asortiment, și care nici de cum nu pot fi realizate de producători ce activează răzleț.



Sectoarele post recoltare, pentru a face față solicitărilor cumpărătorilor, necesită surse financiare adiționale, cunoștințe profunde, inclusiv de marketing, dar și cantități si sortiment adecvat. Un argument în plus în necesitatea dezvoltării sectoarelor de procesare în baza asocierilor de producători servește și structura de produce a legumelor pe tipuri de gospodării.

Reieșind din cele menționate mai sus, faza a doua presupune ca în perioada 2016-2019 se va lucra în direcția dezvoltării capacităților comerciale, și aici: (i)adaptarea sortimentului cantitativ si calitativ pentru a putea face față concurenței din partea companiilor internaționale, (ii) asistență in dezvoltarea capacităților de procesare (post recoltarea și pregătire pentru comercializare) și (iii) asistența în dezvoltarea capacităților de marketing și promovare. Toate cele menționate urmând să fie adaptate la din cerințele consumatorilor și respectiv a lanțurilor de magazine sporind prin aceasta atractivitatea producției legumicole autohtone.
Pentru realizarea obiectivelor trasate in faza a doua a Proiectului UCIP-IFAD, în perioada imediat următoare va elabora un studiu de marketing a pieței produselor legumicole din Republica Moldova în special la produsele: Morcov, Cartofi, Ceapă, Sfeclă roșie și Bostan/dovleac. Scopul acestui studiu este de a avea o înțelegere clară privind lanțul valoric integru al producției legumicole în Republică Moldova, oportunitățile și riscurile pentru principalii ”actori”, etc., astfel încât rezultatele studiului să servească punctul de pornire pentru implementarea cu succes a fazei a doua a proiectului menționată mai sus.

Sarcini şi responsabilităţi:
În baza unui concurs naţional, UCIP-IFAD va selecta un prestator de servicii, care pînă în luna mai 2016 va fi responsabil de elaborarea studiului de marketing al pieței produselor legumicole în Republica Moldova.

Cerințe generale față de viitorul studiu:
· Domeniul de analiză: Sectorul producerii și comercializării legumelor în stare proaspăta din Republica Moldova
· Accente specifice: De rând cu analiza integră a lanțului valoric de producere a legumelor la general, analizei detaliate vor fi supuse următoarele legume: Morcov, Ceapa, Cartofii, Sfecla roșie, Bostan/dovleac.
· Profunzimea studiului: Studiul va reflecta dezvoltarea sectorul legumicol în perioada 2011-2015
· Volumul lucrării: Volumul studiului de marketing solicitat va constitui max. 60 pagini, format A4, copertat. (Fără de chestionarele realizate care vor fi prezentate separat).
· Studiul de marketing va include: analize, tabelele, figuri, exemple, modele, poze, și alte materiale ce ar veni în argumentarea cercetărilor efectuate.;
· Timpul de lucru Executorul va realiza studiul în timp de maxim 60 zile din momentul semnării contractului.
· Prezentarea studiului: Autorul va prezenta Studiul realizat în cadrul mesei rotunde, organizate de către UCIP-IFAD, unde vor fi invitați producătorii, comercianții și persoanele interesate în domeniu.

Cerințe minime pentru calificare:
• Persoana juridică disponibilă să presteze servicii calitative conform condițiilor înaintate în prezentul Termen de referinţă; Prestatorul este în drept să sub-contracteze și alte organizații/instituții sau experți, pentru executarea cât mai profesională a studiului de marketing.
· Compania menține evidenţă contabilă conform standardelor naţionale de contabilitate, şi are deschis un cont bancar activ.
• Compania posedă experiență în elaborarea studiilor de marketing în domeniul agricol de min. 5 ani.
· Prioritate vor avea Companiile cu experiență în elaborarea studiilor similare efectuate la comanda și pentru companiile internaționale și proiectele de asistență tehnică.

Pentru mai multe detalii Vă rugăm să vedeți:

Termeni de referință
Anexe

Condițiile de prezentare a pachetului de documente
Pachetul de aplicare cu setul întreg de documente, urmează să fie depus în patru plicuri:
· Oferta tehnică (original),
· Oferta financiară (original),
· Oferta tehnică (copie),
· Oferta financiară (copie).
Toate patru plicuri semnate/sigilate pe care să fie indicat ofertantul, denumirea concursului la care se aplică după care vor fi depuse într-un plic comun, la fel semnat/sigilat pe care să fie indicat ofertantul, persoana de contact, telefon, email, denumirea concursului la care se aplică, vor fi prezentate la adresa UCIP-IFAD: bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 162, et.13, oficiul 1303, nu mai târziu de 24 februarie 2016, ora 10:00.
· Ofertele incomplete și cele care vor fi prezentate după expirarea termenului limită stabilit nu vor fi admise la Concurs.
· Pentru clarificări și concretizări scrieți pe adresa de email: office@ifad.md